Guider

Här finns några guider som kan hjälpa dig att hitta rätt produkt för dina behov. Vi kommer även att fylla på med handledningar för användare, främst inom assistansbolag.

Handla utan attesteringskrav

Handla med attesteringskrav

Hantera attesteringar

Lägg till underkonto för kund/brukare

 

Här nedan hittar du en guide som hjälper dig hitta rätt storlek på engångshandskar.

Storleksguide

Storlek Bredd Storlek Färg Abena
S 80 mm 6-7 Grönmarkering Small
M 95 mm 7-8 Orangemarkering Medium
L 110 mm 8-9 Blåmarkering Large
XL 115 mm 9-10 Brunmarkering X-Large

 


Hitta rätt inkontinesskydd

Här nedan finns en guide som hjälper dig att välja rätt form och storlek.

Vilket inkontinensskydd du bör välja beror i huvudsak på fyra saker;
1) Kvinna eller Man?
2) Kan användaren sätta på sig skyddet själv eller behövs hjälp och om hjälp behövs klarar användaren att stå själv eller inte?
3) Hur stort är urin- och/eller avföringsinkontinensen? samt
4) Hur stor är användaren?

Det finns ett skydd för varje behov
Det är viktigt att ha rätt skydd, dvs att välja ett skydd som är väl anpassat efter personens behov. Det är fel att välja ett för stort skydd eftersom det med respekt för individen, kan vara genant och kränkande att behöva gå med ett för stort skydd, samt att med ett för stort skydd ökar risken för läckage, dvs ett skydd ska sitta kroppsnära och bytas så snart det behövs. Kan användaren byta skyddet själv så rekommenderas ett skydd som fästs direkt i trosa eller kalsong, ett så kallat fixeringsskydd; Abri-San eller Tena Comfort alternativt en byxblöja; Abri-Flex eller Tena Slip. Kan användaren stå själv men behöver hjälp att ta på skyddet är bältesskyddet Abri-Wing ett bra val. En sängliggande person kan med fördel använda tejpskyddet Abri-Form.

Val av storlek
För att välja rätt storlek måste användaren uppskatta hur mycket vätska som behöver tas upp. Hur mycket vätska ett skydd maximalt kan absorbera anges i milliliter (ml). En riktlinje är antalet droppar på förpackningen. Mängden som anges är uppmätt efter en internationell standard. Den praktiska mängden vätska ett skydd bör ta upp (som skyddet kan räkna med att ta upp) är ca 1/3 av den mängd som anges i produktbeskrivningen, dvs användaren bör och ska inte med tanke på komfort och säkerhet vänta med att byta skyddet. Tänk även på att kvinnor och män kissar olika i skyddet.

För samtliga skydd förutom Abri-San, Tema Comfort och SaniCare, bestäms storleken utifrån höftmått och mängden vätska som ska tas upp. Börja med att se efter vilket höftmått, dvs XS, S, M, L, XL, XXL eller XXXL som är lämpligast, sedan bestäms hur mycket vätska som ska tas upp utifrån mängden angiven på förpackningen.

Exempel
Elsa 45 kg med höftmått 70 cm och som kissar medelmycket bör, om hon klarar att sätta på sig skyddet själv, välja Abri-San 5, 6 eller 7, alternativt ett byxskydd; Abri-Flex S1. Om hon inte klarar av att sätta på sig skyddet själv men kan stå kan Abri-Wing S2 väljas. Är Elsa sängliggande är det enklast att välja ett tejpskydd som exempelvis Abri-Form S2.

 


 

Hur loggar jag in?

Du loggar in med e-postadress och lösenord genom att klicka på "Logga in" längst upp på sidan.
Ett konto per brukare/kund. Har ni haft ett konto så skall ni fått inloggningsuppgifter från oss eller kontakt på ert assistansbolag.

 


 

Jag har ett inlogg men jag har tappat bort det, hur gör jag?

Du kan logga in med den epostadressen som står på orderbekräftelsen som skickas när du har gjort en beställning. Om du inte har någon orderbekräftelse, skriv till oss på kundservice@hygienshoppen.se så hjälper vi dig.

 


 

Jag kan inte logga in som assistanskund, varför?

Om du har haft ett konto hos hygienshoppens gamla shop så behöver du få ett nytt konto för ert assistansbolag. Kontot kommer att vara för verksamhetschefen och hen kan sedan skapa och administrera ett underkonto för varje brukare/kund hos er. Om verksamhetschefen inte har fått någon introduktion ber vi att hen kontaktar hygienshoppen.

 


 

Betalning

Hur kan jag betala?

Du kan välja att betala med vår egen faktura, kortbetalning, Swish eller Klarna faktura.

Om du väljer att registrera dig med ett konto hos oss får du automatiskt 5% rabatt och har möjlighet att välja att betala med vår egen faktura. Om du inte väljer att registrera dig som kund först så kommer du inte kunna välja Hygienshoppens faktura.

Fakturan skickas den till dig via e-post samtidigt som vi skickar varorna från vårt lager och skall vara betald inom 20 dagar.

Vi kan komma att ta en kreditupplysning. Det gör vi efter du lagt din beställning. Om du vet att det kan bli problem med din kreditupplysning välj annat betalalternativ.

Om du tillhör en avtalskund så är det ditt företag som styr vilka betalsätt du kan välja. Då kanske du endast ser Hygienshoppens faktura.

När du väljer att betala med Klarna får du din faktura när vi har plockat och skickat din order.

Du har möjlighet att genomföra ditt köp genom kortbetalning om du använder ett svenskt kort utställt av VISA eller MasterCard. När du gör din beställning reserveras beloppet på ditt kort/konto. Först när vi plockat din order så kommer beloppet att dras.

Det är inte möjligt att betala med ett kort som är utställt av en utländsk bank.

 


 

Kan jag få betala via faktura?

Väljer du Hygienshoppens faktura så får du också välja vilken e-postadress som du vill att pdf-fakturan skall skickas. Företag & offentlig sektor kan även välja e-faktura (Svefaktura/PEPPOL). Det går även att välja pappersfaktura, men vi hoppas att du bara väljer det om du inte kan ta emot pdf-faktura eller e-faktura då e-fakturering är bättre för miljön och blir till en lägre kostnad.

Om du väljer att betala med Klarna får du din faktura när vi har plockat och skickat din order.

Du gör dessa val när du väljer betalning. Du kan också ställa in faktura valet under ditt konto om du är inloggad. Så slipper du fylla i det igen.

Fakturan skickas till dig samtidigt som vi skickar varorna från vårt lager. Fakturan skall vara betald inom 20 dagar.

Vi kan komma att ta en kreditupplysning. Det gör vi efter du lagt din beställning. Om du vet att det kan bli problem med din kreditupplysning välj annat betalalternativ.

 


 

Hur byter jag fakturaadress?

Om du har en annan fakturaadress än din leveransadress så kan du lägga till en ny adress under "mitt konto" - "adressbok" - "lägg till ny adress". Skriv i din betaladress och kryssa i att det är din standardbetaladress och tryck på spara. Då kommer du att ha olika leveransadress och betaladress.

Om du vill byta fakturaadress efter du handlat så måste du kontakta kundtjänst. Detta eftersom vi låser din betaladress efter vi godkänt dig som kreditkund.

Om du är företagskund kan du, under ditt konto, även spara vilken typ av faktura du vill ha, tex PDF-faktura som skickas via e-post, e-faktura direkt till din bank (SveFaktura/PEPPOL) eller pappersfaktura. Dessa fakturaval kommer också att låsas efter vi godkänt dig som kund.

 


 

Varför är min fakturaadress låst?

När vi godkänt dig som kreditkund så låser vi din fakturaadress på ditt konto. Detta gör vi av säkerhetsskäl. Om du behöver ändra din fakturaadress så måste du kontakta kundtjänst.

 


 

Varför kommer jag inte vidare i kassan?

Du har troligen missat att fylla i någon av rutorna. Se till att du har valt om leveransadressen har portkod, nyckelbricka eller inte.

 


 

Jag vill ha en pappersfaktura, går det?

Ja, om du har ett kundnummer, (ett konto hos oss), kan du få fakturan skickad i pappersform. kontakta vår kundtjänst för att få fakturan skickad till dig i pappersform.

 


 

Vad är kortbetalning och hur funkar det?

Kortbetalning innebär att du genomför din betalning med hjälp av ditt bankkort. För att genomföra köpet behöver du ange ditt kortnummer, kortets giltighetstid samt din CVC-kod. De kort som fungerar att betala med hos oss är VISA och Mastercard.

När du gör din beställning kommer köpbeloppet att reserveras på ditt kort-konto. Först när vi plockat och skickat din beställning dras pengarna från ditt konto. Kortet behöver vara registrerat i Sverige för att du ska kunna betala med det hos oss.

 


 

Vilka kort har jag möjlighet att betala med?

Du har möjlighet att genomföra ditt köp genom Kortbetalning om du använder ett svenskt kort utställt av VISA eller MasterCard. Det är inte möjligt att betala med ett kort som är utställt av en utländsk bank.

När du gör din beställning kommer köpbeloppet att reserveras på ditt kort-konto. Först när vi plockat och skickat din beställning dras pengarna från ditt konto.

 


 

Leverans

När får jag min leverans?

Normala leveranstider är 2-3 dagar.
För att spåra din leverans loggar du in på ditt konto eller följer länken i orderbekräftelsen som skickades till dig när du gjorde beställningen.

Till Gotland och till vissa delar av Norrland sker leveranser med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

 


 

Hur vet jag statusen på min order?

När vi plockat din order så ser du det under ditt konto om du är registrerad kund. Du får också ett mail med en spårningslänk. Går du in på spårningslänken så kan du följa status.

 


 

Vad betyder "Kan ta emot pall"?

För kunder som lägger stora beställningar normalt över 100kg så skickas dessa på pall. För att vi skall veta om det går att ta emot pall på din leveransadress så behöver du ange detta. Om du inte kan ta emot pall och gör stora beställningar så kanske vi måste dela upp den i flera sändningar. Då kan det tillkomma en avgift.

 


 

Hur blir jag av med pallen?

Kontakta fraktfirman eller tala med chauffören när varorna levereras så får du reda på hur du kan panta pallen. Om du är företagskund så skickar vi dina varor på godkänd pall. Då tar vi ut en pallavgift. Vid större ordrar som måste transporteras på pall kan en avgift för EUR-pall tillkomma med 120 kronor + moms per hel pall och 60 kronor + moms för 1/2-pall.

 


 

Jag har inte fått min leverans, vad ska jag göra?

Börja med att själv spåra ditt paket via spårningslänken som du skall ha fått. Snabbast är oftast att kontakta transportören själv. För DHL så är numret 0771 345345 uppge ditt sändningsnummer.

Om det inte löser sig skicka ett mail till kundservice@hygienshoppen.se Berätta ditt ordernummer, företagsuppgifter/namn och vad som blivit fel.

 


 

Någon eller några av varorna saknas i min leverans, vad ska jag göra?

Ibland kan transportören göra fel så ett kolli hamnat i fel lastbil. Ofta så löser transportören detta och kör ut igen. Ha lite tålamod och vänta någon dag innan du hör av dig till oss på kundtjänst.

Skriv till oss via formulär eller e-post. Berätta ditt ordernummer, företagsuppgifter/namn och vad som blivit fel.

 


 

Jag har fått fel varor, hur gör jag?

Skriv till oss via kundservice@hygienshoppen.se Berätta ditt ordernummer, företagsuppgifter/namn och vad som blivit fel.

 


 

Jag har fått en faktura men ingen leverans, hur gör jag?

Skriv till oss kundservice@hygienshoppen.se . Berätta ditt ordernummer, företagsuppgifter/namn och vad som blivit fel.

 


 

Till vilka länder levererar ni?

I nuläget skickar vi endast inom Sverige. Leveranser inom Europa görs vid undantagsfall.

 


 

Leveransalternativ

Vilka leveransalternativ du kan se och välja kan bero på vilka varor du köpt och hur mycket de väger och ditt postnummer.

Vi erbjuder idag följande leveransalternativ.

Hämtning på vårt lager i Örebro - utan leveranskostnad

- Kostnadsfritt, du får en mailavisering när dina varor är plockade och klara att hämta.

Kvällsleverans med Best - smidigt och enkelt

- Körs ut kvällstid mellan 18-22
- Du får SMS med leveransförslag, du kan själv ändra till leverans utan kvittens, (lämna utanför din dörr) eller leverera annan dag. Du måste ange ett fungerande mobilnummer under leveransadressen för att det skall fungera.
- Fraktalternativet syns upp till totalvikt 18kg, farligt gods hanterar inte. (ADR).

Hämtning med DHL ombud

- Endast ett kolli
- Vikt upp till 17kg
- Du får ett SMS när din order är klar att hämta. Viktigt att du uppgivit ett fungerande mobilnummer under leveransadressen.

Utkörning med DHL dagtid

- Väljer du med kvittens så måste du vara hemma och kunna ta emot leveransen.

- För stora beställningar, pall eller högt ordervärde måste du alltid kunna ta emot din leverans och kvittera.
- DHL hanterar farligt gods (ADR) mot en förhöjd leveranskostnad.

Budpartner - vår lokala transportör i Örebro och Karlstad

- Snabba och smidiga leveranser till både privatpersoner och företag.
- I Örebro leverans samma dag.

 


 

Best kvällsleverans

Jag har valt kvällsleverans med Best - hur funkar det?

När din leverans har plockats så får du en avisering från hygienshoppen med en spårningslänk. Då vet du att din order är plockad och kommer hämtas av Best. Du kommer också få ett SMS direkt från transportören Best.

När ditt paket har nått terminalen på din ort så kommer du få ett nytt SMS från Best med föreslagen leveranstid. Om det inte passar dig så kan du själv gå in via en länk i SMS:et och ändra leveransdag eller uppge att du godtar att paketet lämnas.

Har du glömt att uppge portkod, eller annan viktig leveransinformation kan du ange det också direkt till Best

 


 

Reklamation

Jag vill reklamera en vara, hur gör jag?

Skriv till oss via formulär eller e-post. Berätta ditt ordernummer, företagsuppgifter/namn och vad som blivit fel.

 


 

Jag har ångrat mitt köp, kan jag få tillbaka mina pengar?

Ja. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av ångerrätt betalar du själv för eventuell returfrakt.

Ångerrätten gäller inte då varor inte kan återlämnas i obrukat och oskadat skick.

Eventuell återbetalning sker från det att vi har mottagit och godkänt din retur. I vissa fall kan vi ej godta ångerrätt på hygienartiklar och medicintekniska produkter så som till exempel underkläder, blodtrycksmätare, termometrar etc. Om du är osäker på vad som gäller ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Returer skickas till:
Hygienshoppen Svenska AB
Lager - Returer
Vattenverksgatan 2
702 27 Örebro

Märk alltid returen med ditt namn och ordernummer.
Kunden står själv för returkostnad och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Självklart så kan vi hjälpa dig med returfrakt mot en tilläggsavgift på 200 kronor + moms = 250 kronor per sändning.

 


 

Beställning och orderbekräftelse

Varför kan jag inte se köpknappen?

Det kan vara flera anledningar till att du inte ser köp-knappen. Du har inte loggat in på ditt konto, varan är slut eller är reserverad för en annan kundgrupp.

 


 

Jag har inte fått någon orderbekräftelse, vad beror det på?

Din orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress som angavs i kassan i samband med orderläggningen.
Kontrollera om orderbekräftelsen kommit till din skräppost och därför inte är synlig i din inkorg. Kontrollera även så din registrerade emailadress är korrekt. I vissa lägen kan det ta upp till 30minuter innan orderbekräftelsen skickas ut.

Om din orderbekräftelse inte finns i din skräppost eller har kommit inom 30 minuter ber vi dig att kontakta vår kundservice för att säkerställa att ordern har gått igenom vid köptillfället.

 


 

Jag glömde en vara när jag beställde, kan jag lägga till den i min order?

Ja, om du kontaktar oss innan vi plockat och skickat din beställning så går det att lägga till en vara. Kontakta oss på kundservice@hygienshoppen.se

 


 

Assistanskund

Hur loggar jag in?

Du loggar in med e-postadress och lösenord genom att klicka på "Logga in" längst upp på sidan.

Som assistanskund finns det två sätt att få tillgång till inloggning via vår nya webbplats.

-Ett konto per brukare/kund. Har ni haft ett konto så skall ni fått inloggningsuppgifter från oss eller kontakt på ert assistansbolag.

-Har ni haft samma inloggning på kundnummer som delas av flera så måste vi registerna nya konton. Om det inte är gjort så kan ni under en övergångsperiod beställa på vår gamla e-butik. När du lägger ordern i den gamla e-butiken så kommer vi registrera ett nytt konto åt dig. Du kommer då att få de nya inloggningsuppgifterna skickade till den e-postadress som angetts i ordern.

 


 

Jag har ett kundnummer men jag har tappat bort det, hur gör jag?

Du kan se ditt kundnummer på orderbekräftelsen som skickas när du har gjort en beställning. Om du inte har någon orderbekräftelse, skriv till oss via formulär eller e-post.

 


 

Jag kan inte logga in som assistanskund, varför?

Om du har haft ett konto hos hygienshoppens gamla shop så behöver du få ett nytt konto för ert assistansbolag. Kontot kommer att vara för verksamhetschefen och hen kan sedan skapa och administrera ett underkonto för varje brukare/kund hos er. Om verksamhetschefen inte har fått någon introduktion ber vi att hen kontaktar hygienshoppen.

 


 

Avisering

Jag har råkat radera min SMS-avisering. Kan ni skicka ett nytt SMS till mig?

Vi har ingen möjlighet att skicka ut en ny SMS-avisering till eftersom dessa hanteras av budfirman. Om ni anger ert sändningsnummer kan ni få fram samma information om ni säker på respektive transportörs hemsida.

Hur skickas avisering?

Avisering är meddelande om din leverans. Den skickas när ordern är plockad via mail. I mailet får du en spårlänk som du kan klicka på för att se leveransstatus.

Om du valt DHL servicepoint (hämta via ombud) så får du avisering via SMS. Det är därför viktigt att du har skrivit in ett korrekt mobilnummer under dina leveransuppgifter. Även påminnelser skickas via SMS först.

Har du valt Best kvällsleverans så sker all kommunikation och avisering via SMS. Du måste ange korrekt mobilnummer för att det skall fungera.