Köpvillkor hos HygienShoppen.se
HygienShoppen.se, (Hygienshoppen Svenska AB), säljer varor via internet till privatpersoner, organisationer, myndigheter och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer.
För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige.
Beställning
Beställningar görs direkt i vår webbshop. Läs gärna mer om du gör i vår hjälpguide - "Så handlar du". Lägsta ordervärde är 300 kronor inklusive moms. Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post till den e-postadress du registrerar i webshoppens kassa.
HygienShoppen reserverar sig från avvikelse i leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för din order. Kan inte HygienShoppen leverera enligt orderbekräftelse kommer du att kontaktas och ges möjlighet att justera eller annullera din order. Du kan göra din beställning på HygienShoppen.se dygnet runt, varorna plockas normalt sett nästkommande helgfri vardag.
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
Samtliga priser anges i svenska kronor. I menyn i övre högra hörnet kan du välja att se priserna inklusive eller exklusive moms. Fraktkostnad tillkommer, priset beror på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning. Se nedan.
Önskar du handla och betala med faktura så behöver du först ansöka om ett konto hos oss. Ansökan gör du snabbt och enkelt här - "Skapa nytt konto"
Betalningsvillkor
Kort - Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalningar hanteras av vår samarbetspartner Adyen för att garantera snabb och säker betalning.
Swish - Direktbetalning via mobiltelefon.
Faktura - Betalningsvillkor 20 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kronor samt dröjsmålsränta med 24 procent + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia kan komma att ske och leverans sker till angiven adress. Betalning görs till vårt Bankgironummer 600-0699. Ange fakturanummer/OCR-nummer när du betalar.
Klarna - Fakturan skickas från Klarna till den mejladress som du anger vid köptillfället och du hittar alltid din faktura genom att logga in hos Klarna.
Trustly - Direktbetalning från din bank. Trustly är en digital betaltjänst som erbjuder bankoberoende betalningar, direkt från ditt bankkonto, på ett snabbt och säkert sätt.
Som företagare eller privatperson kan du teckna ett avtal med HygienShoppen. Avtalet ger dig tillgång till rabatter, förmånliga villkor och fördelaktiga erbjudanden.
Frakt och leveransvillkor
HygienShoppen säljer för närvarande ca 3 000 artiklar och de flesta av dessa har vi i eget lager. Beställningar hanteras normalt nästkommande helgfri vardag och skickas därefter inom 24 timmar efter att vi emottagit ordern. Normal leveranstid är 24-72 timmar efter att vi har mottagit din order.
Leveranstiden kan bli längre om produkterna ingår i beställningssortimentet, om de tillfälligt är slut i HygienShoppens lager eller att underleverantörerna inte kan leverera. Våra leveranser skickas med DHL och Schenker från HygienShoppens lager i Örebro. I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt. De alternativ som erbjuds är Schenker hemleverans, Best hemleverans kvällstid, leverans till ombud och hämta själv på vårt lager i Örebro. Om du väljer leverans till ombud får du en avisering är paketet nått ditt ombud om att hämta ut paketet tillsammans med din legitimation samt kolli-ID. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning vilket kan påverka leveranstiden.
När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt. HygienShoppen kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt.
Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar DHL och Schenker med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.
På beställningar av ADR-gods, dvs. artiklar som klassas som farligt gods, så som maskindiskmedel och tvättmedel i större mängd än 5 liter, tillkommer en avgift på 380 kronor + moms = 475 kronor per sändning.
Leveranskostnaden för hemleverans med Schenker är 99 kronor och Best är 49 kronor inkl. moms.
Schenker levererar dagtid mellan klockan 07.00-16.00 och leverans med Best sker under kvällstid mellan klockan 18.00-22.00.
När ni lägger er order ser ni vilka leveransalternativ som finns till er ort.
Leveranskostnaden för leverans till DB Schenker ombud och/eller DHL Servicepoint är enligt nedan.
1 - 2 kg | 19 kronor |
2 - 6 kg | 29 kronor |
6 - 12 kg | 39 kronor |
12 - 20 kg | 49 kronor |
För leverans till ombud eller Servicepoint så gäller max ett kolli, max 20 kg och max 0,3 m3
Lägsta ordervärde är 300 kronor inklusive moms.
Leverans sker till den adress som angivits vid beställningen. Vid felaktigt angiven adress, ej uppgiven portkod eller annat fel i leveransinformationen kan HygienShoppen komma att ta ut en avgift på 200 kronor + moms = 250 kronor per beställning för att täcka kostnader för extra utkörning, extra avisering och/eller lagerhållning. Adressändring på en redan skickad order debitteras med en avgift på 200 kronor + moms = 250 kronor för att täcka kostnader från våra fraktpartners.
På HygienShoppen gör vi vårt bästa för att leverera så snart som möjligt men ibland uppstår dessvärre förseningar. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Drabbas vi av förseningar brukar det inte röra sig om många dagar.
HygienShoppen levererar endast inom Sverige.
Miljövänlig frakt
Schenker klimatkompenserar och arbetar aktivt för att minska klimatpåverkan via Atmosfair. Atmosfair är en vedertagen global aktör som är CDM-klassad*. Därför har vi valt att arbeta med just dem. Pengarna går till olika certifierade projekt inom Atmosfair, beroende på vad vi väljer just det kvartalet. Här kan du läsa mer om Schenkers klimatkompensation.
DHL klimatkompenserar och arbetar aktivt för att minska klimatpåverkan för distribution genom GOGREEN.
Detta innebär bland annat att investeringar sker i konkreta projekt som ska leda till utsläppsminskningar. Dessa projekt omfattas av FN- och EU-systemens kontroller.
Best Transport arbetar för att alla leveranser ska vara fossilfria, alla fordon drivs med förnybara bränslen såsom el, HVO100 och biogas. Under 2022 var 99,23% av alla Best leveranser fosilfria.
Skadat gods
När du tar emot dina varor är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle innehållet vara skadat så reklamerar du det direkt till speditören, antingen till chauffören som lämnar dina varor eller direkt till transportbolagets kundservice. För kontakt med DHLs kundservice ring 0771-345 345, BEST kundservice 0771-71 71 71 samt Budpartner 019-20 92 50.
Ångerrätt och retur
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, (LODA), har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av ångerrätt betalar du själv för eventuell returfrakt.
Ångerrätten gäller inte då varor inte kan återlämnas i obrukat och oskadat skick, (d.v.s. obruten förpackning).
Eventuell återbetalningen sker från det att vi har mottagit och godkänt din retur. I vissa fall kan vi ej godta ångerrätt på hygienartiklar och medicintekniska produkter så som till exempel underkläder, blodtrycksmätare, termometrar etc. Om du är osäker på vad som gäller ber vi dig kontakta vår kundservice. Telefon: 019-20 90 60, telefontid: helgfria vardagar klockan 8:30-16:00. E-post: kundservice@hygienshoppen.se
Vid kontakt med kundtjänst ber vi dig uppge:
- Ordernummer (finns på din orderbekräftelse, följesedel, faktura eller om du är inloggad i din orderhistorik).
- Ditt namn och dina kontaktuppgifter
HygienShoppen skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka.
Returer skickas till:
Hygienshoppen Svenska AB
Lager - Returer
Vattenverksgatan 2
702 27 Örebro
Kunden står själv för returkostnad och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Självklart så kan vi hjälpa dig med returfrakt mot en tilläggsavgift på 200 kronor + moms = 250 kronor per sändning.
OBS - Märk alltid returen med ditt namn och ordernummer.
Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ska du kontakta oss via e-post så snart som möjligt. Mejla oss på kundservice@hygienshoppen.se
Vi behöver följande information:
- Ordernummer
- Ditt namn och dina kontaktuppgifter
- Bild på den skadade eller felaktiga varan
- Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns på varan vid leverans.
Länk: Konsumentverkets ångerblankett
Reklamationer skickas till:
Hygienshoppen Svenska AB
Lager - Reklamation
Vattenverksgatan 2
702 27 Örebro
Kunden står själv för returkostnad och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Självklart så kan vi hjälpa dig med returfrakt mot en tilläggsavgift på 200 kronor + moms = 250 kronor per sändning.
Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför kan vi komma att ta ut en avgift om 200 kronor + moms = 250 kronor om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos ombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Produktinformation
Vi strävar alltid efter att tillhandahålla korrekt och aktuell produktinformation i form av produktbilder, produktbeskrivningar, produktdatablad och säkerhetsdatablad för våra kunder. Trots våra ansträngningar kan det emellertid förekomma att vissa dokument och/eller beskrivningar på vår webbplats kan vara inaktuella eller inte helt överensstämmande med den aktuella produkten. Vi vill tydligt markera att de produktbilder som visas på vår webbplats endast är avsedda för illustrativa ändamål och kan skilja sig från den faktiska produkten i mindre detaljer. Detta kan inkludera men är inte begränsat till färgnyanser, designändringar, tillbehör och förpackningar.
Vi ber om ursäkt för eventuella besvär som detta kan orsaka och tackar för din förståelse och ditt fortsatta förtroende.